Strategische positionering

Met het goed in beeld brengen van wat er in en rond een organisatie of thema speelt begint de aanpak van Elbers Communicatie uit Grubbenvorst bij het implementeren en opzetten van strategische positionering van een organisatie of onderneming. Vervolgens brengt Elbers Communicatie de situatie in kaart en kijkt het naar de mogelijkheden en kansen. Om daarna een effectieve strategie te formuleren en vervolgens te implementeren. Het goed neerzetten van een strategische positionering is altijd speciaal voor de opdrachtgever opgesteld. Geen enkele situatie is immers dezelfde.

In plaats van strategische positionering wordt er ook wel gesproken over strategische communicatie, communicatiemanagement of communicatiebeleid. Strategische positionering betreft eigenlijk alle communicatieactiviteiten van een organisatie, gebaseerd op het formuleren van een gedegen positionering, die vele jaren zijn waarde kan blijven houden. Vervolgens worden alle aspecten, van public relations tot marketingcommunicatie en van reclame tot sponsoring, consequent geïmplementeerd. De kracht van strategische positionering is het feit dat de verschillende communicatiegebieden en -middelen op elkaar zijn afgestemd en elkaar daardoor kunnen versterken.

Strategische positionering kan alleen toegevoegde waarde bieden wanneer het een volwaardig onderdeel is van het organisatiebeleid. Het organisatiebeleid vormt dan ook de bron van de strategische positionering, die daarmee ondersteunend is aan het organisatiebeleid en bijdraagt aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Binnen iedere onderneming of organisatie moet strategische positionering anders worden ingevuld. Er is niet één optimale samenstelling die het beste is. Dit hangt van vele factoren af, zoals de wijze van organisatie, de markt en de doelstellingen. In ieder geval moet strategische positionering bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Op het hoogste niveau van een organisatie moet strategische positionering worden ondersteund, anders heeft het geen nut.

Elbers Communicatie begeleidt de implementatie van strategische positionering en heeft er ervaring mee opgebouwd in zowel ondernemingen, als in organisaties in de not-for-profit sector.