Strategische communicatie

De aanpak van Elbers Communicatie uit Grubbenvorst bij het implementeren en opzetten van strategische communicatie in een onderneming begint met het goed in beeld brengen wat er rond een organisatie of thema speelt. Vervolgens brengt Elbers Communicatie de situatie in kaart en kijkt het naar de mogelijkheden en kansen. Om daarna een effectieve strategie te formuleren en vervolgens te implementeren. Een strategieontwikkeling is altijd speciaal voor de opdrachtgever opgesteld want geen enkele situatie is dezelfde.

In plaats van strategische communicatie wordt er ook wel gesproken over communicatiemanagement of communicatiebeleid. Strategische communicatie betreft eigenlijk alle communicatieactiviteiten van een organisatie, gebaseerd op het formuleren van een gedegen positionering, die vele jaren zijn waarde kan blijven houden. Vervolgens zijn alle aspecten, van public relations tot marketingcommunicatie en van reclame tot sponsoring, consequent te implementeren. De kracht van strategische communicatie is het feit dat de verschillende communicatiegebieden en -middelen op elkaar zijn afgestemd en elkaar daardoor kunnen versterken.

Strategische communicatie is alleen van toegevoegde waarde als het een volwaardig onderdeel is van het organisatiebeleid. Het organisatiebeleid vormt dan ook de bron van de strategische communicatie. Strategische communicatie is ondersteunend aan het organisatiebeleid en draagt bij aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.

Binnen iedere onderneming of organisatie moet strategische communicatie anders worden ingevuld. Er is niet één optimale samenstelling die het beste is. Dit hangt van vele factoren af, zoals de wijze van organisatie, de markt en de doelstellingen. In ieder geval moet strategische communicatie bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Op het hoogste niveau van een organisatie moet strategische communicatie worden ondersteund, anders heeft het geen nut.

Elbers Communicatie begeleidt de implementatie van strategische communicatie en heeft ervaring opgebouwd in zowel ondernemingen, als in organisaties in de not-for-profit sector.