Mediarelaties

Mediarelaties zijn belangrijk voor elke onderneming of organisatie. Profit en not-for-profit. Media vormen geen doelgroep op zich, maar dienen ervoor de gewenste doelgroep(en) te bereiken met de boodschap die een organisatie of onderneming graag kwijt wil. Dat is het vormgeven aan proactieve mediarelaties. Reactieve mediarelaties betreffen journalisten die een vraag stellen of over een bepaald onderwerp een interview willen afnemen met een terzake kundige binnen de organisatie of onderneming.

Elbers Communicatie uit Grubbenvorst ontwikkelt samen met de opdrachtgever adequate en succesvolle mediarelaties, die passen binnen de gewenste positionering van de onderneming of organisatie. Waarbij het altijd gaat om geven en nemen. Want dat is zo de regel in de relaties met de media, die immers niet op afroep beschikbaar zijn omdat ze een geheel eigen beleid voeren. Elbers Communicatie zorgt, in goede samenspraak, voor een succesvolle mediastrategie, bereidt interviews voor en begeleidt ze vervolgens tijdens het interview. Zorgt tevens voor de nazorg. Waarbij ook het schrijven van persberichten tot de mogelijkheden behoort. En zowel de inhoudelijke voorbereiding en organisatie van persconferenties, met daarbij ook het faciliteren van een dergelijke persconferentie op het moment zelf.

Mediarelaties zijn doorgaans niet al te planbaar. Vaak nemen media ook in de avonduren, tijdens feestdagen of in weekenden contact op. Elbers Communicatie kan deze vragen opvangen en ervoor zorgen dat de onderneming of organisatie te allen tijde kan reageren. En eventueel ook de eerste woordvoering verzorgen in afwachting van de komst van eigen mensen.

Elbers Communicatie verzorgt ook trainingen voor mediarelaties, waarbij aan de hand van rollenspellen interviews worden geoefend. Vaak worden hierbij ook audiovisuele middelen ingezet. Naast een training op de inhoud wordt dan ook gekeken naar aspecten als non-verbaal gedrag, persoonlijkheid en persoonlijke presentatie en het taal- en stemgebruik.