Internal branding

De tijd is voorbij dat interne communicatie bestond uit een leuk personeelsblad of intranetsite. In de moderne communicatie gaat het om internal branding, waarbij middelen als een personeelsblad of intranetsite dit doel ondersteunen. Het is immers van belang dat de gewenste externe uitstraling ook intern wordt nageleefd en uitgedragen. Met internal branding wordt de externe profilering van de organisatie verbonden aan het gedrag van de medewerkers. De medewerkers leven het merk intern en extern, zoals het ook beloofd wordt aan klanten. Elbers Communicatie uit Grubbenvorst heeft het opzetten en implementeren van internal branding als een van de kerncompetenties in haar dienstenpakket.

Het doel van internal branding is tweeledig. De eerste doelstelling van internal branding is de klantbeleving te optimaliseren. Ondernemingen en organisatie zien tegenwoordig steeds meer in dat een merk naar buiten toe wordt versterkt, wanneer dit merk intern wordt gedragen en geleefd door de medewerkers. De tweede doelstelling is dat internal branding bijdraagt aan medewerkersbetrokkenheid.

Elbers Communicatie heeft een aantal internal-brandingtrajecten gerealiseerd in zowel profit als not-for-profit organisaties en ondernemingen. Realisatie en implementatie vindt plaats aan de hand van een stappenplan, waarbij achtereenvolgens het merk wordt bepaald, vervolgens verklaard en in het dagelijks werk geïmplementeerd om tot slot in de organisatie of onderneming te worden verankerd.